BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, January 6, 2009

~~SITUASI~~

~~SITUASI~~






Kenapa pilih topik situasi???

Aku rase sekarang ni macam2 situasi melanda...





SITUASI 1


Aku skang tengah layan lagu Bunkface-situasi
best gak lagu ni


LIRIK



Diskriminasi menjatuhkan aku

Reputasi kini menjadi bisu

dan aku , ku layu disitu

Mengharapkan sesuatu yang baru

itulah impian aku


C/O

Dan bila kau menghilang

Musnah la, musnah impian

tuk menggapai bintang

terangi hidup ku

Ku mahu kau tahu

engkaulah, destinasiku

dalam ingatanku ..

oh oh oh…


Kerana diri ini tak daya lagi

menempuh hidup yang ku temui

dan aku , ku tunggu .. oh oh oh

disitu

Mengharapkan sesuatu yang baru

itulah impian aku


C/O dan C/O lagi… =)





SITUASI 2


Nerveous nak pergi sekolah...macam-macam aku pikirr???
Pengetua?Cikgu dan cikgi??Pelajar2 baru???
Camne reaksi dorang tengok aku...
Aku ok je sebelum ni...
Tetiba plak neves....ceh!!!maybe tempat baru kot...amek mase tuk sesuai kan diri...bak kata kwn2 aku tueeeee....
Berserah jela...
Hope sume berjalan lancar....




SITUASI 3


Aku rasa macam bosan sangat...
Maybe xde transport lagi kot...
Tunggu la 2 minggu lagi....dah busy takdelah terase sangat kot...




SITUASI 4


Ramai kawan-kawan aku ajak hangout sekarang...
Tapi macam malas nak keluar...keluar pon g tempat same...
Bayangkan aku jadi ketua kat KUANTAN ni...haha
Ad 30 buah sekolah....sume cikgu n cikgi aku kenal...
Nanti2 la kita wat party besar-besaran....
Hurmm...Bile dipikir2 lagi bile plak nak jumpa walaupun sekolah sume dekat...
Tunggu bile aku rajin la...




SITUASI 5

Aku nak karaoke...
Tapi xde port best plak...
Melalak jela kat umah....
Nasib baik ada housemate join.....

tunggu RED BOX...huhu




SITUASI 6

Bengang
asal makanan kat sini mahal sangat...

murah lagi kat KL okkkk.....
Dahla aku ni kuat makan....haha
Tulah...asal g praktikal kat Kuantan....ermmm,sebab aku rase banyak sikit choice...
Kene masak jela kat umah...nasib baik pandai masak!!!pandai ke??huhu

YANG PENTING KENE SESUAIKAN DIRI....BAK KATA KAWAN AKU TUEEEE....AKU CUBA K..HAHA

bagi mengelakkan situasi-situasi di atas aku terbaca informasi yang boleh dikongsi skit2...



INFORMASI YANG PERLU DIKONGSI....


SESAJER UNTUK HILANGKAN BOSAN DAN STRESS........




Punca stress


Bagi aku punca stress sangat subjektif, bergantung kepada individu, kita manusia bukan? kata orang tua, rambut sama hitam hati lain-lain. Jadi aku senaraikan beberapa contoh umum yang kebiasaannya menjadi punca.


1 Persekitaran tak serasi-pertama kali berada ditempat baru
2 Tekanan


Tanda-tanda stress

Berikut tanda-tanda yang kerap dikesan pada mereka yang mengalami stress....

1 Sukar buat keputusan-sentiasa berbelah bagi
2 Sukar mengawal emosi-cepat marah pada perkara kecil
3 Penolakan pendapat-maksud aku secara kasar,langsung tidak menerima cadangan orang lain
4 Hilang kepercayaan-pada rakan,pekerja,bos dan sebagainya (paling teruk pada diri sendiri)
5 Tidak tenteram-nampak resah je, susah untuk tidur


Mengubati stess

Jangan risau buat mereka yang tergolong dalam golongan stress

1 Tarik nafas-oksigen dikatakan sangat penting dek kerana fungsinya untuk memastikan otak berfikir dengan waras.
2 Pengurutan-urutan dikatakan mampu melancarkan perjalanan darah ke otak (hanya jika anda ikut titik yang betul). haha
3 Tidur sejenak- ambil masa untuk rehat, tidur sebelum waktu zuhur dikatakan antara masa tidur sejenak yang paling baik (afdal).
4 Meditasi-kau kejam mata sambil memikirkan perkara yang membuat kau rasa tenang+selesa
5 Senyum & kerawa- aku tegaskan (pada tempatnya sahaja) atau kau akan dianggap tidak siuman.
6 Lembut pada diri-menghargai diri pada cara yang betul.


Mengelakkan stress

langkah terbaik adalah cegah sebelum berlaku (sapa setuju angkat tangan :p )

1 Rancang tugasan (dan laksanakan!) - tiada guna kau hanya pandai merancang tetapi tiada tindakan.
2 Jaga pemakanan- makan untuk hidup bukan untuk kenyang, jadi berwaspada, pilih menu yang sihat (dan sedap hehe).
3 Jaga solat- hubungn kita dengan Allah akan mempengaruhi hubungan dengan manusia. Jadi mulakan dengan solat subuh (yang sempurna).
4 Minum air kosong- untuk melancarkan sistem dalam badan.
5 Berfikiran positif- sangat penting sekali, mudah di'ucapkan tetapi susah di'amalkan.
6 Melakukan hobi- bila lakukan perkara gembira, hati kita juga akan senang bukan?


Tip-tips ini amat sesuai kot untuk hilang bosan dan stress...
MACAM AKU...lalala...


masalahnye aku stress ke.....takdela....



renung-renungkan dan selamat beramal....




P/s : informasi diambil dari sumber2 boleh dipercayai..haha...selmat mencuba

4 luahan hati:

apik said...

langkah yang ke3 tu paling berkesan..

ak_0143 said...

aduh...
tak ble bla
tiba2 jadi profesor izy dari hot fm!
ko mmg btol2 bosan ek...

Azly_Zackry said...

APIK!!
betul2...
langkah ke3 mmg paling berkesan... :)
wajib!!

Azly_Zackry said...

AK!!
prof izy yg nk jd aku...haha
xdela bosan...juz nk merapu skit2 je..
nnt keje da berlambak!!..huh